hits

Prøv denne SUPER-SMOOTHIEN!

Kjenner du høsten true med sår hals og slapp kropp? Lyst på en antioksidantBOMBE av en deilig smoothie? 

Her er en knallgod variant:

  1. Start alltid med juicen! Dette er for å skåne motoren til blenderen:) 
  2. Fyll blenderen nesten halvfull med juice, gjerne av forskjellig slag. Denne gangen brukte vi kun appelsinjuice i vår.
  3. Hell oppi frossen frukt og bær, slik at de akkurat når over juicen. 

 

  • Jordbær: inneholder masse vitamin C og store mengder fenoler, som begge beskytter mot skader fra frie radikaler. I tillegg beskytter fenoler hjertet og kan forebygge betennelser.
  • Mango: inneholder masse vitamin A og C, samt kalsium, magnesium og sporstoffet jern.
  • Skogsbær: er generelt rike på antioksidanter, men spesielt en type som heter antocyaner. Supert for kroppens immunforsvar! 

 

4. Kjør blenderen slik at alt blandes før du putter oppi en god neve spinatblader, 3 gode spiseskjeer mager cottage cheese, et beger dobbel null yoghurt og 3 spiseskjeer mager vaniljekesam. 

 

  • Spinat: er en næringsrik bladgrønnsak som er rik på karotenoider. Dette omdannes til vitamin A i kroppen. Inneholder også vitamin K og riboflavin (b2). 
  • Mager cottage cheese: en mager ferskost er en super kilde til protein og selv om dette er et meieriprodukt så er fettinnholdet såpass lavt at det veier godt opp for det ettertraktede proteinet kasein:) Inneholder også kalsium, som er viktig for skjelettstyrke og muskelsammentrekning. 
  • Dobbel null yoghurt: er rik på kalsium og vitamin B12. 
  • Mager vaniljekesam: gir nydelig smak samtidig som den inneholder B12 og fosfor. 

 

5. Kjør blenderen slik at alt blandes før du tilsetter 1 banan, 1 granateple og gjerne 4-5 spiseskjeer chiafrø.

 

  • Banan: er rik på kalsium og B6. B6 er viktig for energiomsetningen og for immunforsvaret.
  • Granateple: er ekstremt rikt på antioksidanter og kan ikke sammenliknes med et vanlig eple.
  • Chiafrø: er såkalt "supermat" og er veldig rikt på Omega 3 samtidig som det er rikt på protein og fiber. 

 

6. Kjør blenderen og etterfyll med frosne bær dersom det er plass:) 

7. Putt oppi en blokk (50 g.) Odense 70% mørk, som du har delt opp litt med kniven på forhånd (i ca 4-8 store biter). Deretter putter du oppi 1 skrellet kiwi. 

8. Kjør blenderen i 3-4 sekunder et par ganger av og på.

 

  • Odense 70% mørk: gir en fantastisk smak på smoothien og de små bitene gir konsistensen et løft. Vi velger akkurat denne på grunn av dens høyere fiberinnhold, lavere energiinnhold og at den inneholder mindre sukker. Denne går mer under "kakao" enn "sjokolade" da det ikke er tilsatt melk i like stor grad. Kakao er rikt på antioksidanter og da spesielt flavanoler. kakao har dokumentert effekt på hukommelsen.
  • Kiwi: inneholder faktisk dobbelt så mye vit C som appelsin. Frøene kan smake litt bittert dersom de knuses, derfor putter vi denne oppi til slutt sammen med Odense. 

 

9. Nyt! 

Blir det rester til overs kan du fryse det ned i isterningsposer eller lage pinneis:) 

Husk at smoothie kan du lage av de fruktene og grønnsakene du har liggende. Det finnes utallige variasjoner og man trenger ikke stresse til butikken dersom mman "mangler" en av de ikke-nødvendige ingrediensene.

 

EAB

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar