hits

Prv denne SUPER-SMOOTHIEN!

Kjenner du hsten true med sr hals og slapp kropp? Lyst p en antioksidantBOMBE av en deilig smoothie? 

Her er en knallgod variant:

  1. Start alltid med juicen! Dette er for skne motoren til blenderen:) 
  2. Fyll blenderen nesten halvfull med juice, gjerne av forskjellig slag. Denne gangen brukte vi kun appelsinjuice i vr.
  3. Hell oppi frossen frukt og br, slik at de akkurat nr over juicen. 

 

  • Jordbr: inneholder masse vitamin C og store mengder fenoler, som begge beskytter mot skader fra frie radikaler. I tillegg beskytter fenoler hjertet og kan forebygge betennelser.
  • Mango: inneholder masse vitamin A og C, samt kalsium, magnesium og sporstoffet jern.
  • Skogsbr: er generelt rike p antioksidanter, men spesielt en type som heter antocyaner. Supert for kroppens immunforsvar! 

 

4. Kjr blenderen slik at alt blandes fr du putter oppi en god neve spinatblader, 3 gode spiseskjeer mager cottage cheese, et beger dobbel null yoghurt og 3 spiseskjeer mager vaniljekesam. 

 

  • Spinat: er en nringsrik bladgrnnsak som er rik p karotenoider. Dette omdannes til vitamin A i kroppen. Inneholder ogs vitamin K og riboflavin (b2). 
  • Mager cottage cheese: en mager ferskost er en super kilde til protein og selv om dette er et meieriprodukt s er fettinnholdet spass lavt at det veier godt opp for det ettertraktede proteinet kasein:) Inneholder ogs kalsium, som er viktig for skjelettstyrke og muskelsammentrekning. 
  • Dobbel null yoghurt: er rik p kalsium og vitamin B12. 
  • Mager vaniljekesam: gir nydelig smak samtidig som den inneholder B12 og fosfor. 

 

5. Kjr blenderen slik at alt blandes fr du tilsetter 1 banan, 1 granateple og gjerne 4-5 spiseskjeer chiafr.

 

  • Banan: er rik p kalsium og B6. B6 er viktig for energiomsetningen og for immunforsvaret.
  • Granateple: er ekstremt rikt p antioksidanter og kan ikke sammenliknes med et vanlig eple.
  • Chiafr: er skalt "supermat" og er veldig rikt p Omega 3 samtidig som det er rikt p protein og fiber. 

 

6. Kjr blenderen og etterfyll med frosne br dersom det er plass:) 

7. Putt oppi en blokk (50 g.) Odense 70% mrk, som du har delt opp litt med kniven p forhnd (i ca 4-8 store biter). Deretter putter du oppi 1 skrellet kiwi. 

8. Kjr blenderen i 3-4 sekunder et par ganger av og p.

 

  • Odense 70% mrk: gir en fantastisk smak p smoothien og de sm bitene gir konsistensen et lft. Vi velger akkurat denne p grunn av dens hyere fiberinnhold, lavere energiinnhold og at den inneholder mindre sukker. Denne gr mer under "kakao" enn "sjokolade" da det ikke er tilsatt melk i like stor grad. Kakao er rikt p antioksidanter og da spesielt flavanoler. kakao har dokumentert effekt p hukommelsen.
  • Kiwi: inneholder faktisk dobbelt s mye vit C som appelsin. Frene kan smake litt bittert dersom de knuses, derfor putter vi denne oppi til slutt sammen med Odense. 

 

9. Nyt! 

Blir det rester til overs kan du fryse det ned i isterningsposer eller lage pinneis:) 

Husk at smoothie kan du lage av de fruktene og grnnsakene du har liggende. Det finnes utallige variasjoner og man trenger ikke stresse til butikken dersom mman "mangler" en av de ikke-ndvendige ingrediensene.

 

EAB

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar