hits

Lrer gikk ned 45 kilo, starter eget senter!

Vi tenkte vi kunne dele intervjuet med vr egen Henriette ogs:) Hun ble intervjuet som kursholder, gruppetimeholder og tidligere deltaker p drammen Easylife-senter. N starter hun og samboeren opp eget EasyLife-senter her p Nesbru, etter ha hjulpet mange hundre drammensere til legge om livsstilen og g ned i vekt. Lar du deg inspirere? Send oss en mail p post@easylifeab.no eller besk vr hjemmeside:) 

God lesning.

Henriette forteller - seks r etter at hun gikk ned 45 kilo

Henriette Thue Evensen er bde EasyLife- og gruppetime-instruktr p Drammen EasyLife Senter. Det mange ikke vet er at Henriette startet p vektreduksjonskurs her vren 2011. Vi skrev om henne i magasinet som kom ut hsten 2011. Da hadde hun gtt ned hele 45 kg, og denne vekten har hun mer eller mindre holdt siden.

Vi husker deg som en sporty jente selv fr du startet
p kurs hos oss, s hvorfor nsket du en lettere kropp?

Jeg tror det alltid har bodd en sprekere person i meg, og jeg forsvant litt i den store kroppen. Jeg fikk ikke gjort alt jeg hadde lyst til, som for eksempel komme frst opp p top- per, padle kajakk, ta enkelte attraksjoner i fornyelsesparker osv. Jeg har alltid vrt glad i g turer i skogen og p fjellet, men kroppen ble s tung at jeg ikke orket vre s aktiv som jeg egentlig ville. Dette var grunnen til at jeg nsket bli lettere, for jeg s ikke selv hvor overvektig jeg faktisk var. Jeg trodde, med hnden p hjertet, at jeg var veldig uheldig p en del bilder av meg selv. Jeg fikk imidlertid en liten opp- vkning da jeg som lrer var i praksis p en barneskole over to perioder, og en frsteklassing s lenge p meg fr hun spurte om jeg hadde hatt bursdag siden sist. Nei, svarte jeg. S fulgte hun opp med s rart, for du har i hvert fall vokst!. Det fikk meg til tenke at det var p tide ta noen grep. Jeg gikk ned rundt 25 kg p egenhnd, men s begyn- te jeg g opp igjen. Jeg hadde ikke mistet disse kiloene p best mulig mte, men brukt vanvittige rensekurer, spist alt for lite og feil og bare gtt tur som trening. Da jeg litt etter litt skled tilbake til gamle vaner gikk vekten feil vei igjen. Etter en stund hrte jeg tilfeldigvis at en p lrervrelset snakket om EasyLife og jeg s jo hvor godt hun s ut. Da bestemte jeg meg og ringte Drammen EasyLife Senter.

Du gikk raskt ned i vekt - hvor fort gikk det?
Resultatene kom raskt p EasyLife-kurs og etter tte uker hadde jeg mistet nye 20 kilo. Deretter jobbet jeg meg ned seks, syv kilo til. De raske resultatene, sammen med et bunn- solid opplegg med teori, trening og oppflging, gjorde at jeg falt totalt for EasyLife og nsket hjelpe andre ogs til en sunnere livsstil. Jeg merket raskt at dette ikke er som en av de mange kurene som kun skal ha deg ned i vekt, men et stdig og godt kurs hvor endring av livsstil er i fokus. Dette er ingen quick fix, men en varig endring som det ligger mye arbeid bak. N har jeg holdt vekten mer eller mindre stabil i seks r og har lrt mye p veien, og jeg lrer stadig. Blant annet at jeg ikke bare kan ta et kakestykke, is, sjoko- lade selv om andre gjr det. Jeg m stort sett holde meg helt unna slike ting, dersom det ikke er en planlagt utskeielse eller jeg er i en veldig god treningsperiode. Dette er spesielt viktig i perioder hvor jeg ikke fr trent som jeg nsker. Da har jeg lett for havne i en drlig sirkel og tenke at n er jo alt delagt likevel -noe som absolutt ikke er tilfelle. Av og til m jeg takke nei til cafebesk og kino, siden jeg vet at jeg kommer til bli s fristet av godteposer eller kakestykker, og noen ganger snur jeg i dren p vei inn til personalrom- met p skolen dersom det str godsaker der. Da slipper jeg bruke viljestyrke p holde meg unna. En del av meg vil jo lpe av grde med hele sklen.
Hva er dine beste rd for holde vekten stabil gjennom s lang tid?
Bde kosthold, trening og det mentale spiller viktige roller for vektnedgang og for holde vekta stabil. Vi m heller ikke g i den velkjente fellen at vi tenker at vi kan spise hva som helst fordi vi har trent. Dette stemmer sjelden og vi havner fort i energioverskudd, selv p dager med god fysisk akti- vitet. For meg er det ogs viktig med planlegging. Hvordan ser dagene som kommer ut? Nr skal jeg trene og hva skal jeg spise? I perioder med mye festligheter kan jeg ikke skeie ut p alle disse dagene, jeg m velge. Dessuten er det viktig at jeg gjr endringer jeg vet jeg kan leve med over tid. Bytte ut brus med vann, trene to til tre ganger i uken, spise hver tredje time og bytte ut stsaker med sunnere mellommlti- der. Det er ikke slik at trening alltid er gy. Da er det viktig finne en treningsform eller aktivitet man klarer gjennom- fre, og at man setter seg et realistisk ml for treningen. Det n mlet kan i seg selv gi motivasjon for trening og aktivitet videre. Dersom man skal holde formen ved like og passe vekta, er det ogs en fordel ikke vre avhengig av andre for gjennomfre. Avlyser kompisen treningen dere skulle gjre, s gjennomfr p egenhnd.
Hvor viktig er motivasjon for deg?

Motivasjonen er ikke alltid p topp og trening og sunt kost- hold er ikke bestandig lett. Da m vi ha en plan for disse peri- odene ogs. Det kan vre faste treningsavtaler, fre mat/ treningsdagbok eller ta seg en liten tur for f hodet p rett plass igjen. En 10 minutters g- eller lpetur kan gi meg lyst til spise sunt, som igjen frer til at jeg vil trene og bevege meg mer. Jeg har ogs trua p lage noen faste regler, som for eksempel jeg spiser ikke foran TV?n eller jeg spiser aldri i bilen hjem fra jobb.

Det ha stttende personer rundt seg er viktig, isr i perioder der motivasjonen er lav. Personer som vet hva mlet ditt er, og som unner deg n det. Det er en av fordelene med g p kurs ogs. Jeg oppfordrer alltid medlemmene om sende meg sms eller ringe meg imellom kurskveldene. Dersom de for eksempel fler de er i ferd med g tilbake til noen av sine drlige vaner, avtaler vi et mte, snakker sammen og legger en plan videre. Noen ganger hjelper det bare med litt bevisstgjring og sm endringer, andre ganger legger vi opp en fullstendig kost- og treningsplan og avtaler nytt oppflgingsmte, eller at jeg fr rapporter p sms.

Du har hatt mange kurs og lrt mye. Hvilke rd opplever du er viktig for deg formidle?
Det er viktig f fram at folk er ulike. Vi har forskjellige utgangspunkt, forskjellige ml og forskjellige utfordringer. Hver og en m tenke over hva DE vil oppn og hvorfor. Hva skal til for komme dit, hva m endres? Det sette pris p en sprekere kropp fremfor fokusere p alt man ikke er fornyd med, helsegevinstene er viktig. Jeg er veldig nye med presisere at det komme p kurskveldene har masse si for den enkeltes resultat, for her mter man andre som er i samme situasjon som en selv. Selv stilte jeg opp p hver eneste kurskveld, nettopp fordi jeg da ble pminnet hva jeg drev med. Noen kan tenke at de ikke vil komme dersom de har sklidd ut med kosthold eller trening, men da er det ekstra viktig mte p kurset og snakke med kursleder eller gruppa. Det gir mulighet til god forbedring fram mot neste kurskveld. Ogs mener jeg det er utrolig viktig kunne null- stille seg etter en eventuell glipp eller utskeielse. Det er ikke hva du har spist den ene gangen som delegger for deg, det er ofte tankene som kommer i ettertid som gjr utslaget - og som fr deg til gjenta glippen/utskeielsen. Vi m ikke tenke at sunt kosthold og trening er straff, men heller se p det som belnning fordi vi gir kroppen det den behver.
Sist, men ikke minst, jobber jeg hele tiden med bevisstgjre kursdeltakerne. De m vre innstilte p gjre jobben, ogs etter at kurset er avsluttet. Hvis ikke s er ofte hele prosessen de gr gjennom forgjeves, avslutter Henriette.

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar