hits

«JA OG NEI-MAT» -eller?

JA og NEI-mat? Det er ikke så svart-hvitt!

Det er på tide å slutte å dømme mat som riktig eller feil. Har du noen gang følt skyld/skam etter å ha spist en bestemt matvare eller matrett fordi det er "usunt"? 

Jeg gjetter at svaret er ja. 

Hva hvis jeg fortalte deg at du trenger ikke å føle det sånn igjen? Sannheten er, ideen om mat som ?sunn? og ?usunn? er et begrep som hører til fortiden, og kan faktisk skade deg i det lange løp. 

PROBLEMET MED "SUNT" VS ?USUNT?

Hovedproblemet med denne svart-hvitt-tankegangen er at "usunt" er subjektivt. Hvem lager reglene? Hvem avgjør hva som er sunt? Selvfølgelig, med alle alternativer der ute, ville det vært mye lettere hvis det fungerte på denne måten, men dessverre, du kan ikke ta rett eller feil ved å spise en bestemt matvare. For eksempel vil en Paleo-tilhenger fortelle deg at kjøtt er bra for deg, mens en ekspert innen plantebasert kosthold mener det er usunt. En tilhenger av ketogen diett vil påstå at korn er usunt for helsen, mens tilhengerne av Middelhavskosthold sier de er en god del av den daglige kostholdet. Med så mange forskjellige meninger, syns alle å være på samme side når det gjelder noen få ting: mat er sunnere hvis den ikke er genetisk modifisert-GMO, kjemisk-antibiotika- og hormonfri.

 

Det kan virke sprøtt å tenke at du kan følge et sunt kosthold og likevel nyte noen av din favoritter, vi har en hemmelighet: det er mulig takket være prinsippene for et balansert kosthold og å spise moderate mengder.

Et balansert kosthold inneholder litt av alt!

Det er naturlig å tenke på et balansert kosthold som de matpyramidene de fleste av oss har sett før, men disse anbefalingene viser seg for å ikke dekke hele bilde. Det er plass til all mat i et balansert kosthold. Å spise pizza eller iskrem ved en spesiell anledning gjør ikke at du automatisk er i faresonen for helserelaterte sykdommer. Det disse matpyramidene forteller deg er hvilke matvarer hoveddelen av kostholdet ditt bør bestå av. 

Det å unngå bestemte matvarer helt kan faktisk føre til en følelse av savn som igjen fører til overspising. En ideell balanse handler om å spise smakfull mat med lavt energiinnhold som hovedregel og mer energirike matvarer en sjelden gang.

Trikset er å utvikle sunne vaner som for det meste fører til at du spiser mat som fremmer din helse og velvære, blandet med noen utskeielser. Det å være oppmerksom på hvordan du føler deg etter å ha spist visse matvarer kan hjelpe deg å innse når du er ute av balanse og må justere hva du har spist. 

 

Når det gjelder å spise, kan du følge to enkle ?regler". Først hvis du ikke kan uttale det, vær skeptisk til å spise/drikke det. Den andre regel er, lytte til kroppen din og ikke nødvendigvis forskere, media eller de nyeste motediettene.

Å sette balanse og moderasjon ut i arbeid 

Foruten å bare gå etter følelsen, finnes det noen konkrete skritt du kan ta rent praktisk for å spise en balansert diett. Et godt sted å begynne er å fokusere på å spise mer variert i hverdagen. Velg matvarer som er mindre bearbeidet til fordel for bearbeidet mat. Det er bedre å spise et eple i stedet for å drikke eplejuice, fordi det inneholder mer mikronæringsstoffer og fiber enn en juice, som i tillegg inneholder mer sukker også. 

 

Et balansert kosthold handler ikke bare om mat, men vannogså! Å sørge for at du er hydrert hjelper deg faktisk med å føle deg mettere, som er et viktig signal kroppen din senderom at du kan stoppe å spise. 

 

Å drikke to store glass vann 20 minutter før måltider kan resultere i at du spiser 30% mindre mat! Dette bidrar til å skape en følelse av metthet og tar plass i magen så det ikke må så mye mat til. I tillegg kan det å drikke mer vann holde deg borte fra brus og andre kaloririke drikkevarer. 

Til slutt, og dette kommer til å kreve bevisst jobbing; du skal forstå hvorfor du spiser visse matvarer. Er du sulten og det er derfor du vil ha potetgull eller spiser du fordi du kjeder degeller har hatt en utfordrende dag? Når du vet hvorfor, kan du fokusere på hvordan du skal unngå å ta feil kostholdsvalg.

 

Kunsten er å spise mat rik på gode næringsstoffer mesteparten av tiden og din favoritt mat en sjelden gang; noen kaller dette 80/20 regelen. Åtti prosent av tiden velger du mat som gir ossdrivstoff så vi kan jobbe, spille og restituere optimalt. Tjue prosent av tiden velger vi matvarer som elsker, uavhengig av næringsstoffer eller energitettheten. Det er for øvrig en fordel om maten du elsker også er sunn.

2 kommentarer

julietalivstil

24.10.2017 kl.20:23

så godt ut☻

EasyLife Asker & Bærum

24.10.2017 kl.20:26

julietalivstil: Mmmmm:)

Skriv en ny kommentar