hits

Lyst til å «bli en løper»?

Jada, man kan fint starte med løping i november:) Er du helt fersk kan det lønne seg å sette seg kortsiktige mål og ikke starte for hardt ut. Dersom du setter i gang og løper alt du er kar om fra start, holder du antagelig ikke så lenge og det blir ikke særlig morsomt. 

HER KOMMER NOEN TIPS TIL EN NYBEGYNNER:)

1: Sørg for å ha gode og riktige sko for dine føtter og ditt løpesteg! Flere sportsbutikker har mulighet til å hjelpe med dette, personlig anbefaler jeg løplabbet siden jeg har god erfaring med dem:) 

2: Kle deg etter vær! Ingenting er kjedeligere (eller, kanskje noe er kjedeligere, men du skjønner poenget) enn å FRYSE på løpetur! Å bli altfor varm i for tette klær som ikke puster er heller ikke ålreit. 

3: Ha en plan, prøv å unngå «lapskaus-trening» hvor du ikke har kontroll. Hvor skal du løpe? Hvor lenge av gangen? 

4: Videre på punkt 3; Ta gjerne en liten «testtur» i forkant slik at du vet sånn ca hvor fort du kan jogge og hvor lenge du holder, FØR du setter deg et mål. Det er viktig at målet er realistisk! 

5: Vær konkret; Bestem deg for eksempel for å jogge i 30 sekunder, gå i 30 sekunder - eller jogge mellom annenhver lyktestolpe. 

6: Start heller med en litt kort løype enn en litt for lang. Gjennomfør, og vipps er du i gang med løpingen :) 

Da jeg startet med min vektreduksjon ville jeg gjerne løpe. Jeg veide 130 kilo og ville løpe. Jeg skulle gjerne visst da det jeg vet nå. Om gode sko og klare mål. Men jeg gjennomførte! Min løype tok meg 6,5 minutter å gjennomføre. Jeg klarte å løpe 18 meter før jeg måtte gå. Andpusten. Kjempesliten. Dødsstolt. Den dagen spiste jeg sunnere enn på lenge - jeg hadde jo trent! 

DETTE KLARER DU! 

H. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar