hits

Alkohol og overvekt

Er alkohol usunt og kan det føre til overvekt?

Kan et glass "her og der" føre til overvekt? Flere og flere studier indikerer at det er en direkte sammenheng mellom alkoholinntak og overvekt. 80% av de som drikker alkohol relativt ofte vet at det kan gjøre dem overvektige eller hindre vektreduksjonen. Det å nyte et glass vin eller to "overskygger" ønsket om å gå litt ned i vekt. Her bør hver og en legge en basic plan, typ "hvor mye og hvor ofte kan jeg drikke vin?". Skal du ned i vekt og ønsker resultater så kjapt som mulig må du ha en helt annen plan enn en som ikke skal ned i vekt og har en aktiv livsstil.

Vin er en nytelsesdrikk, så nyt den! Alkohol inneholder hele 7 kcal pr gram, noe som betyr at dine glass "her og der" kan være ekstremt ødeleggende for midjemålet og det innvendige bukfettet ditt. Husk at det ikke bare er sukkerinnholdet i vinen som betyr noe for hvor "usunn" den er. Når det er sagt, tenker vi at vin er en nytelsesdrikk som man koser seg med en sjelden gang. DA kan du (og bør du) velge en vin du virkelig nyter, ikke en vin som er så "sunn" som mulig.. Drikker du vin hver uke eller flere ganger i uka - og er ikke villig til å endre dette, da kan du gjerne begynne å se deg om etter de vinene med mindre alkohol og mindre sukker.

Vi vet at alkoholinntaket i dagens samfunn må ned, og vi bør velge hva og når vi med omhu dersom vi ønsker en god helse. En bekjent sa det veldig godt; ?Før, når jeg var på besøk hos venner/venninner ble jeg tilbudt en kopp kaffe, nå blir jeg tilbudt et glass vin. Og det er ikke forskjell på om det er onsdag eller lørdag.?

Spørsmålet for mange er, kan virkelig et moderat inntak av alkohol føre til overvekt? Studier publisert i Current Obesity Reports prøver å knytte en direkte link mellom alkoholinntak og overvekt. Det er sannsynlig at det er en sammenheng mellom alkohol og vektøkning, men vektøkningen er sammensatt. Ved et moderat alkoholinntak så øker appetittet, hemninger senkes og impulskontrollen blir svakere.

Andre studier har hatt delte resultater når de har prøvd å bevise en direkte sammenheng mellom alkohol og overvekt. Studier på f.eks alkoholikere viser at de som gruppe sjelden er veldig overvektige sammenlignet med andre grupper. De er oftere feilernærte og har generelt dårligere helse, men overvekt er ikke fremtredende.

Den nyeste studien derimot viser en klar sammenheng mellom overvekt og alkoholinntak. Her så man redusert forbrenning hos testgruppen mens det var alkohol i blodstrømmen OG i mange timer (i noen tilfeller dager) etter at alkoholen var ute av kroppen. En rask konklusjon her da blir: En redusert forbrenning vil gjøre at et matinntak som du normalt holdt vekten med nå gir energioverskudd, som videre fører til vektøkning. Grunnen forklares med at leveren, som står for opp mot 75% av energiomsetningen, nedprioriterer energiomsetning til fordel for å fjerne giftstoffer fra kroppen. Siden det viser seg at forbrenningen er lav også etter de obligatoriske 8-12 timene kroppen bruker på å kvitte seg med alkoholen (ETTER du har sluttet å drikke), så er det kanskje ikke rart at man går opp i vekt?

Videre så viser denne studien at de som drikker ekstreme mengder (ref: flatfylla), men forholder seg til kun fredag/lørdag kontra de som drikker små/moderate mengder (ref: ukedrikking, men ett til to glass) jevnlig, sliter mer med vektøkning.

Det er flere faktorer som spiller inn når det gjelder alkohol og vektøkning, men vi skal dele de fire vanligste.

1. Alkohol er kaloritett og næringstom. En kilokalori er ikke en kilokalori. Der noen energikilder tilfører næringsstoffer, vitaminer og mineraler som er nyttige for kroppen så tilfører alkohol ingenting. Noen former for alkohol er også toppet med raffinert sukker. Dette gjelder spesielt de som liker cocktails eller brennevin med brus/energidrikk som blandevann. Hvis du er en av de som helst drar på "flatfylla", er det enda verre da kilokaloriene blir mange. Når kroppen får for mye energi, mer enn den klarer å bruke, blir det lagret som fett.

2. Alkohol gir økt appetitt og redusert impulskontroll som fører til at vi spiser mer usunt. Det er ikke mye annet som får deg til å kaste alle hemninger enn en skikkelig tur på byen eller kveld med venner/venninner. Alkohol gir deg rask og høy blodsukkerstigning med påfølgende fall, som uunngåelig fører til at du blir fysen - og du blir GARANTERT ikke "fysen" på en lett og sunn salat med mager kylling. Det du har lyst på er fett, salt og/eller sukker. Samtidig har impulskontrollen din blitt drastisk mye svakere slik at du glemmer din sunne livsstil og velger det feteste, salteste og søteste på menyen. Og HUSK, dette kommer i tillegg til alle de tomme kaloriene du nettopp har drukket. Hvis dette blir en regelmessig vane, vil det med høy sannsynlighet føre til vektøkning.

3. Alkohol kommer ofte i veien for treningen. Hvis du er en som ofte drikker alkohol i helgene, er det lite sannsynlig at du har lyst til å trene til det skiløpet eller komme deg på gruppetimer. Du vil føle deg sløv og tung i kroppen og det vil være mye lettere å droppe den treningsøkten enn å gjennomføre. Selv om en fyllekule i ny og ne kanskje ikke vil ødelegge treningsplanen din, kan "vanedrikking" definitivt gjøre at du går fra å trene regelmessig til å bli en "sofagris".

4. Alkohol kan forandre hjernen din. Ifølge forskning er det likhetstrekk mellom hjerneveiene som fører til overspising og alkoholavhengighet. Etanol (det de fleste kaller alkohol) trigger hjernen til å signalisere at det er en sultsituasjon, som kan føre til økt appetitt og overspising.

 

Altså, et par tips: Vær bevisst på hva du vil oppnå og på hva alkohol gjør med kroppen. SKAL du inn i akkurat DEN dressen eller kjolen og har snaut med tid? - Da r det lurt å holde seg litt unna godterier, kaker, fet/sukkerrik mat og alkohol denne tiden. Ta et valg ut i fra hvor du vil og lag deg en basic plan på hvor ofte og hvor mye du kan drikke. Drikker du en sjelden gang, velg den vinen/drinken/ølen du liker og NYT den. 

 

God fredag, nyt helgen ;)

?n kommentar

Joachim Hovland Vik

07.02.2018 kl.07:12

Veldig bra og spennende innlegg
mange fine bilder
du skriver utrolig bra. fortsett med den gode jobben
Kan du vær så snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

Skriv en ny kommentar