hits

Alkohol og overvekt

Er alkohol usunt og kan det fre til overvekt?

Kan et glass "her og der" fre til overvekt? Flere og flere studier indikerer at det er en direkte sammenheng mellom alkoholinntak og overvekt. 80% av de som drikker alkohol relativt ofte vet at det kan gjre dem overvektige eller hindre vektreduksjonen. Det nyte et glass vin eller to "overskygger" nsket om g litt ned i vekt. Her br hver og en legge en basic plan, typ "hvor mye og hvor ofte kan jeg drikke vin?". Skal du ned i vekt og nsker resultater s kjapt som mulig m du ha en helt annen plan enn en som ikke skal ned i vekt og har en aktiv livsstil.

Vin er en nytelsesdrikk, s nyt den! Alkohol inneholder hele 7 kcal pr gram, noe som betyr at dine glass "her og der" kan vre ekstremt deleggende for midjemlet og det innvendige bukfettet ditt. Husk at det ikke bare er sukkerinnholdet i vinen som betyr noe for hvor "usunn" den er. Nr det er sagt, tenker vi at vin er en nytelsesdrikk som man koser seg med en sjelden gang. DA kan du (og br du) velge en vin du virkelig nyter, ikke en vin som er s "sunn" som mulig.. Drikker du vin hver uke eller flere ganger i uka - og er ikke villig til endre dette, da kan du gjerne begynne se deg om etter de vinene med mindre alkohol og mindre sukker.

Vi vet at alkoholinntaket i dagens samfunn m ned, og vi br velge hva og nr vi med omhu dersom vi nsker en god helse. En bekjent sa det veldig godt; ?Fr, nr jeg var p besk hos venner/venninner ble jeg tilbudt en kopp kaffe, n blir jeg tilbudt et glass vin. Og det er ikke forskjell p om det er onsdag eller lrdag.?

Sprsmlet for mange er, kan virkelig et moderat inntak av alkohol fre til overvekt? Studier publisert i Current Obesity Reports prver knytte en direkte link mellom alkoholinntak og overvekt. Det er sannsynlig at det er en sammenheng mellom alkohol og vektkning, men vektkningen er sammensatt. Ved et moderat alkoholinntak s ker appetittet, hemninger senkes og impulskontrollen blir svakere.

Andre studier har hatt delte resultater nr de har prvd bevise en direkte sammenheng mellom alkohol og overvekt. Studier p f.eks alkoholikere viser at de som gruppe sjelden er veldig overvektige sammenlignet med andre grupper. De er oftere feilernrte og har generelt drligere helse, men overvekt er ikke fremtredende.

Den nyeste studien derimot viser en klar sammenheng mellom overvekt og alkoholinntak. Her s man redusert forbrenning hos testgruppen mens det var alkohol i blodstrmmen OG i mange timer (i noen tilfeller dager) etter at alkoholen var ute av kroppen. En rask konklusjon her da blir: En redusert forbrenning vil gjre at et matinntak som du normalt holdt vekten med n gir energioverskudd, som videre frer til vektkning. Grunnen forklares med at leveren, som str for opp mot 75% av energiomsetningen, nedprioriterer energiomsetning til fordel for fjerne giftstoffer fra kroppen. Siden det viser seg at forbrenningen er lav ogs etter de obligatoriske 8-12 timene kroppen bruker p kvitte seg med alkoholen (ETTER du har sluttet drikke), s er det kanskje ikke rart at man gr opp i vekt?

Videre s viser denne studien at de som drikker ekstreme mengder (ref: flatfylla), men forholder seg til kun fredag/lrdag kontra de som drikker sm/moderate mengder (ref: ukedrikking, men ett til to glass) jevnlig, sliter mer med vektkning.

Det er flere faktorer som spiller inn nr det gjelder alkohol og vektkning, men vi skal dele de fire vanligste.

1. Alkohol er kaloritett og nringstom. En kilokalori er ikke en kilokalori. Der noen energikilder tilfrer nringsstoffer, vitaminer og mineraler som er nyttige for kroppen s tilfrer alkohol ingenting. Noen former for alkohol er ogs toppet med raffinert sukker. Dette gjelder spesielt de som liker cocktails eller brennevin med brus/energidrikk som blandevann. Hvis du er en av de som helst drar p "flatfylla", er det enda verre da kilokaloriene blir mange. Nr kroppen fr for mye energi, mer enn den klarer bruke, blir det lagret som fett.

2. Alkohol gir kt appetitt og redusert impulskontroll som frer til at vi spiser mer usunt. Det er ikke mye annet som fr deg til kaste alle hemninger enn en skikkelig tur p byen eller kveld med venner/venninner. Alkohol gir deg rask og hy blodsukkerstigning med pflgende fall, som uunngelig frer til at du blir fysen - og du blir GARANTERT ikke "fysen" p en lett og sunn salat med mager kylling. Det du har lyst p er fett, salt og/eller sukker. Samtidig har impulskontrollen din blitt drastisk mye svakere slik at du glemmer din sunne livsstil og velger det feteste, salteste og steste p menyen. Og HUSK, dette kommer i tillegg til alle de tomme kaloriene du nettopp har drukket. Hvis dette blir en regelmessig vane, vil det med hy sannsynlighet fre til vektkning.

3. Alkohol kommer ofte i veien for treningen. Hvis du er en som ofte drikker alkohol i helgene, er det lite sannsynlig at du har lyst til trene til det skilpet eller komme deg p gruppetimer. Du vil fle deg slv og tung i kroppen og det vil vre mye lettere droppe den treningskten enn gjennomfre. Selv om en fyllekule i ny og ne kanskje ikke vil delegge treningsplanen din, kan "vanedrikking" definitivt gjre at du gr fra trene regelmessig til bli en "sofagris".

4. Alkohol kan forandre hjernen din. Iflge forskning er det likhetstrekk mellom hjerneveiene som frer til overspising og alkoholavhengighet. Etanol (det de fleste kaller alkohol) trigger hjernen til signalisere at det er en sultsituasjon, som kan fre til kt appetitt og overspising.

 

Alts, et par tips: Vr bevisst p hva du vil oppn og p hva alkohol gjr med kroppen. SKAL du inn i akkurat DEN dressen eller kjolen og har snaut med tid? - Da r det lurt holde seg litt unna godterier, kaker, fet/sukkerrik mat og alkohol denne tiden. Ta et valg ut i fra hvor du vil og lag deg en basic plan p hvor ofte og hvor mye du kan drikke. Drikker du en sjelden gang, velg den vinen/drinken/len du liker og NYT den. 

 

God fredag, nyt helgen ;)

?n kommentar

Joachim Hovland Vik

07.02.2018 kl.07:12

Veldig bra og spennende innlegg
mange fine bilder
du skriver utrolig bra. fortsett med den gode jobben
Kan du vr s snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

Skriv en ny kommentar